27 mayo 2007

EHEA: Área Europea de Educación Superior

El 18 de mayo de 2007 pasado, treinta y ocho países de Europa, a través de sus responsables del Convenio de Bolonia se reunieron el Londres para evaluar los resultados, y fijar las metas para 2010: “London Communiqué, Towards the European Higher Education Area: responding to challenges in a globalised world”. Puedes también verlo aquí resumido. Entres sus principales acuerdos para lograr, se encuentran éstos:

1.- libertad académica (juntos, pero no revueltos) e igualdad de oportunidades,
2.- valores e innovación e investigación,
3.- mutuo reconocimiento de calificaciones,
4.- mejorar la dimensión social de las reformas.
5.- mejora de la empleabilidad de los graduados en cualquier grado,
6.- urgir a las universidades a “desarrollar más acuerdos y cooperaciones con los empresarios”

1.- El European Higher Education Area (EHEA) se basa en la autonomía institucional, en la libertad académica e igualdad de oportunidades y principios democráticos que facilitan la movilidad, incrementan el empleo y fortalece los atractivos y la competitividad europeos: EHEA based on institutional autonomy, academic freedom, equal opportunities and democratic principles that will facilitate mobility, increase employability and strengthen Europe’s attractiveness and competitiveness (Id., 1.3).

2.- Investigación, Innovación y Valores: We recognise a continuing need to adapt our higher education systems (…) increasing their compatibility and comparability [and] respecting their diversity, (…) defining and transmitting the values on which our societies are built (…) and stimulating research and innovation (Id., 1.4).

3.- Mobilidad y llenar de contenido -programas y currículo- a la dimensión Europea: Mobility of staff, students and graduates is one of the core elements of the Bologna Process, creating opportunities for personal growth, developing international cooperation, enhancing the quality of higher education and research, and giving substance to the European dimension (…) and procedures and consider ways of further incentivising mobility for both staff and students, increase joint programmes and the creation of flexible curricula (Id., 2.2).

4.- Reconocer todos las calificaciones y créditos: We are pleased hat 38 members of the Bologna Process, including Montenegro, have now ratified the Council of Europe/UNESCO Convention on the recognition of qualifications (Id., 2.5).

5.- Ganar cohesión social gracias a la Sociedad democrática del conocimiento: Higher education should play a strong role in fostering social cohesion, reducing inequalities and raising the level of knowledge, skills and competences in society. Policy should therefore aim to maximise the potential of individuals in terms of their personal development and their contribution to a sustainable and democratic knowledge-based society (Id. 2.18).

6.- Empleo: Governments will need to communicate more with employers and other stakeholders on the rationale for their reforms (Id., 3.5).

No hay comentarios: